Snyggt, Heaven 23! (Eller: lunch bokad för Bokmässan 2014)

Högst upp i Bokmässan finns restaurangen Heaven 23. För många är en bokmässetradition att äta deras extremt lyxiga räkmacka. Första året vi var på Bokmässan tog min pappa dit oss, och bjöd på fantastiska köttbullar (vi äter inte räkor) och vin. Lyxig vinlunch hör inte till vanligheterna i våra liv, och vi bestämde oss för att göra det till en tradition. Året efter fick vi tyvärr inte plats, så i år bevakade jag bokningen och reserverade ett bord så fort det gick (ca två månader innan Bokmässan).

Vi gick dit i torsdags, väldigt glada för att slippa köerna. Men stötte på patrull: vi kommer till restaurangen, beställer köttbullar och får höra att regeln säger att de bara serverar köttbullar i baren och inte i restaurangen. Vi är bra kunder, beställer champagne och flera rätter, men regeln går inte att rucka på. Det fanns inget annat för mig att äta på menyn (jag är lite besvärlig när det gäller mat), så det slutade med att jag fick tre skivor serranoskinka (för 130 kr) och satt och tittade på när köket skickade ut köttbulle efter köttbulle en meter bort. Extremt surt förstås, men vi försökte göra det bästa av situationen där och då. Vi klagade inte, men lämnade ingen dricks (lite sådär lagom svenskt alltså). Senare fick jag ett automatiskt mail (som alla som bokat bord får) där de undrade vad vi tyckte. Vi svarade sanningsenligt och berättade om vår upplevelse.

Idag fick jag ett mail från restaurangchefen. Han förklarade att det var hans regel, och varför den fanns, men också att när han läste min text insåg han att det kan bli lite löjligt. Han undrade därför om han fick boka in oss i restaurangen med tillägget att vi gärna får beställa köttbullar. Ett väldigt bra svar. Jag svarade dock att gärna, men vi besöker inte Göteborg förrän om ett år igen, till nästa Bokmässa. Då kom ett nytt brev: han har bokat in oss samma tid nästa år.

Det här är ju bara så snyggt skött. Bra jobbat Heaven 23!

Från Bokmässan 2011
Bokmässan: köttbullelunch

  • Bokbabbel

    Fånigt, men de skötte det snyggt när ni klagade och det är ju nästan huvudsaken!

  • Håller helt med! Misstag gör alla, det är hur man hanterar dem som är viktigast!